عن الشعر والشعراء احدثكم

Posted: July 10, 2010 in WorDs
Tags:

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تحذير هام : على كل من هو مشغول او عنده المرارة او الضغط او السكر او معندوش لمون في بيتهم ميقراش البوست دي

انا اعلن عدم مسئوليتي عن اللي هيحصله

😆

بسم الله نبدأ

اوﻻ وقبل ما ابدأ في الرغي هطلب حاجة صغيرة من اللي هيتكرم ويقرأ البوست دي

اتفضل ادخل هات لمونتين من المطبخ من جوه

واعصرهم على الشاشة .. او على نضارتك لو كنت من اصحاب النضارات زي حلاتي كده

😆

نبتدي منين الحكاية

تبتدي الحكاية بالظبط من حوالي 9 سنين

بالظبط ايام ما كنت في اعدادي

كنت مهتم اوووي بقراءة الشعر , وكعادة اي طفل برئ يحب يقرا عن الحب وكلام الحب

🙂

الشعراء دوول بجد كلامهم جاامد جداا .. ومشكلته انه بيدخل القلب علطوول من غير ما يخبط على الباب حتى

والشاعر ﻻ يجد ادنى صعوبة في انه يدخل قلبك , وياكل ويشرب وينام ويمدد

وانت متقدرشي تقوله ﻻ

اصله بيعرف ازاي يدخل , وبيعرف ازاي يخرجك من اللي انت فيه , بمجرد انه يحس انك قربت تخلص الكتاب اللي في ايد

….

طب وربنا انا واد جااامد ومفيش زيي .. وفي وصف الشعر والشعراء هموتكم من الضحك دلوقتي

مهو يا انا يا انتوا النهاردة

هتضحكوا يعني هتضحكوا

😆

…..

زمان وانا صغير مكنتش اقرا غير الروايات وقصص الشعر

اللي كانت بتبقى موجودة في اماكن كتير وخصوصا كتب المدرسة

🙂

كنت ببقى مستمتع جداا , ومستغرب في نفس الوقت

!!

حد يقولي : طب مستمتع وعرفناها , مستغرب لييييييه ؟

اقولكم انا ليه ؟

الشاعر من دوول لما كنت اجي اقرا قصيدة حب وغزل عفيف مثلا

يقولك ايه

“والموج اﻻزرق في عينيكي يناديني نحو الاعمق”

يااااااااااااااه .. شوف التعبير الجمالي واﻻستعارة المكنية والمحسنات البديعية

يااااه يا جدع

تحس كده انك قاعد في بحر وخيال واااسع

وتحس ان الحب مقطع بعضه

😆

…..

تيجي تقلب على قصيدة تانية لنفس الشاعر

تلاقي الراجل مجروح يا عيني وقلبه متقطع على البت اللي سابته وهاري نفسه من العياط عليها

ويقولها

” ﻻ تتركيني لأحزاني “

طب انا نفسي افهم هو ايامها مكنش عنده شغل وﻻ كان واخد اجازة بدون مرتب علشان يبقى فاضي انه يعيط براحته ؟

😆

…….

تيجي تقلب وتشوف قصيدة تالتة لنفس ذات البني ادم – الشاعر يعني

تلاقي الراجل كاتب قصيدة طويلة عريضة رثاء على محبتوبته

اللي ماتت وهيا رايحة تملا القولل من البير اللي على اول القبيلة

😆

ويقولك :

” جلست على الصخر الوحيد وحيدا “

ويبكي على الاطلال

صخر ايه اللي وحيد .. هو في صخر في الدنيا وحيد انت عبيط يا عم انت

😆

كنت اقعد اقول في عقل بالي كده : ” طب معلشي ولا مؤاخذة يعني .. هما الشعراء دوول كانوا فاضيين

مكنوش بيعملوا حاجة انهم بيحبوا و بيعيطوا وبس

!!

طب حبيبته دي .. حبته كام مرة , وسابته كام مرة , وماتت كام مرة ” … يا عم ارحمنا بقى

😆

وتيجي تلاقي في كتب المدرسة ايام زماااان

جايبين قصة حياة الشاعر من يوم ما فتح عينه , مرورا بإنه دخل مدرسة ثانوي في قبيلة تانية بعيدة عن القبيلة بتاعته

وانه كل يوم الصبح كان بيصحى يغسل سنانه , وقبل ما ينام كان بيفضل باصص فوق

في اﻻول كنت مفكر انه بيبص على القمر , اتاريه كان بيبص في السما مستني العصفورة بتاعته – اللي كان بيربيها فوق سطوح بيتهم اللي في القبيلة

انها تيجي تونسه , اصله قاعد لوحده ياعيني

طب وانا ماااااااااااااااااااااااالي

ده واحد عبيط انا مالي

😆

عارفين بالظبط زي ايه ؟

زي السؤال اللي كان بيجي كل سنة في مادة الدراسات

علل : سقوط اﻻمطار على اثيوبيا في فصل الصيف ؟؟؟

اﻻجابة : وانا ماااااالي .. ده خير وجالهم .. انا مااااااااااااااااااااالي

😆

………………

فين وفين بقى اما عرفت معلومة خطيرة جدااااااااااااااااا

الشعراء دوول كانوا بيشتغلونا .. اه اه اه اه

كانوا بيشتغلونا

على اساس اننا مفرش او بلوفر صوف

😆

الواحد من دوول كان بعد اما يرجع من الحرب مع القبيلة التانية

– علشان كان واحد من القبيلة التانية دخل عندهم وملا القولة بتاعته من البير بتاعهم –

كان يقعد يتخيل انه بيحب واحدة ويكتب قصة حياته كلها

من اول ما شافها قدام البير اياه وهيا بتملا القولل

لحد اما ماتت وراح قعد على الصخرة الوحيدة اللي موجودة قدام البير

😆

الراجل ده خياله واسع لدرجة انه خلانا نعيش اللحظة

لحظة اما قالها

“والموج اﻻزرق في عينيكي يناديني نحو الاعمق”

يا ابن الايه يا لذينه

بقى كنت بتشتغلني الفترة دي كلها وطلعت بتحب على نفسك

لاااااا  وايه

عيشتني وهم انها سابتك

“”

وقال لها

هل هذا هو قرارنا اﻻخير ؟ … اهكذا يموت الحب ويضيع ؟

فقالت : ﻻ اجد بديلا عنه

فقال لها : ولكن الحب اكبر من كل خلافاتنا

قالت : احيانا تنقطع اﻻشياء بين ايدينا وﻻ نجد سببا لذلك

فقال لها : فلنحاول مرة اخرى ان نجمع اشلاء الحب

“شوفوا يا جدعان – شوفوا التعبير – اشلاء الحب”

قالتله : يا عم مفيش حاجة اسمها اشلاء روح نام بقى صدعتني

😆

قالت : ﻻ يوجد من الحب انصاف , هناك فقط الحب , واللاحب

فقال لها : ﻻ يمكن للحب ان يموت هكذا , هذا حكم باﻻعدام !؟

قالت : احيانا يكون الموت افضل الحلول

!!

…………

“”

ياااااااااه يا راجل .. بجد وانتوا بتقروا الكلمتين اللي فاتوا دوول محتوش انكم اندمجتوا معاه

وطبيعي انكم تصدقوه

🙂

وفي اﻻخر طلع بيشتغلنا , واتاريه كان متجوز وعنده عيال ومخبي على مراته انه بيكتب شعر

😆

مهو لو كان قالها الكلام اللي بيكتبه ده , كان زمانها صدقته وصدقت انه بيحب واحدة غيرها

وكان زمانها طلبت الطلاق واخدت العيال وراحت تقعد في خيمة ابوها

😆

………………

ها ايه رأيكم بقى ؟؟

شوفتوا الشعر والشعراء عملوا ايه فينا

؟؟

يالا … ضحكتوا شوية اهو

ادخلوا بقى كملوا شغل , واللي مكنش بيشتغل يدخل ينام

😀

اقعدوا بالعافية

سلااام

🙂

elahlawy

Leave a Reply

